• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64302
+
-

دود قلیان در چشم ساحل‌نشینان  بندرعباس

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور بانوان: تا زمانی که سواحل بندرعباس خالی از قلیان نشود حضور زنان باردار در ساحل خطرناک است

سلامت
دود قلیان در چشم ساحل‌نشینان  بندرعباس

بندرعباس به عنوان مرکز استان هرمزگان با برخورداری بیش از ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر نوار ساحلی یکی از ساحلی‌ترین شهرهای ایران است که در تمام فصول سال میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است.
 
به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی هرمز، در حالی که دیگر کشورها اقدام به ایجاد سواحل مصنوعی برای درآمدزایی از طریق توسعه ورزش‌های آبی و رونق گردشگری دریایی می‌کنند، سواحل جنوبی کشور به‌ویژه ساحل بندرعباس به جای تبدیل شدن به تفرجگاه اصلی شهر، تبدیل به مکانی برای عرضه قلیان شده است. 


سواحل پردود

شهر بندرعباس که به عنوان پایتخت اقتصادی کشور شناخته می‌شود همچنان از داشتن شهربازی محروم است و تنها گزینه تفریح و گذراندن اوقات فراغت شهروندان، دریا و ساحل‌گردی است. در چنین شرایطی افزایش تعداد مراکز عرضه قلیان ساحلی، آن هم در ساعات خنک غروب، این امکان طبیعی گشت و گذار را هم از شهروندان بندرعباسی سلب کرده است. 

بندرعباس با دارا بودن 2 بندر مهم شهید رجایی و شهید باهنر، پالایشگاه‌های بزرگ نفت، گاز و بنزین و شرکت‌های بزرگ تجاری، میزبان گردشگران مختلفی است که ساحل دیدنی خلیج فارس را برای گردش برمی‌گزینند اما وجود مراکز عرضه قلیان چهره ساحل را مخدوش کرده است. 


کاسبی با سلامت شهروندان 

یکی از شهروندان بندرعباسی در این‌باره بیان کرد: مردم این شهر به جای تفریح و گذراندن اوقاتی خوش در هوای آزاد ساحل باید دود مضر قلیان‌های میوه‌ای و محلی را تحمل کنند. 

 «بهنام اصغری» افزود: تعداد این افراد به قدری در کنار ساحل زیاد است که هر قسمتی از ساحل را برای گردش انتخاب کنی از دود قلیان بی‌نصیب نخواهی بود. قلیان‌فروش‌ها به راحتی با تهدید سلامت مردم به کسب و کار خود می‌پردازند. 

وی اضافه کرد: متاسفانه تنها اماکن تفریحی شهر، پارک‌های ساحلی با حداقل امکانات است و تنها تصویری که به وفور در این پارک‌ها دیده می‌شود جوانانی مشغول فروش قلیان و ابری از دودهای سمی است. 

یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: کشیدن قلیان از قدیم در سبک زندگی مردم این منطقه ریشه دوانده و حل این معضل نیازمند برنامه‌های فرهنگی است. 
 «علی قریشی» افزود: با توجه به این‌که در نبود امکانات مناسب تفریحی، کشیدن قلیان در میان نوجوانان رو به افزایش است، خانواده‌ها نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلای فرزندانشان به دود قلیان دارند. 


احتمال سقط‌ جنین 

چندی پیش دکتر «محمدرضا مسجدی»، رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور، در سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت با محوریت پیشگیری و کنترل دخانیات در بندرعباس با ابراز نگرانی از عرضه قلیان در اماکن تفریحی این شهر به‌ویژه بلوار ساحلی، اظهار کرد: یک خانم باردار اگر از این مسیر عبور کند دود از طریق مادر و جفت وارد بدن جنین می‌شود و با توقف رشد جنین، احتمال سقط‌ جنین در زنان باردار افزایش می‌یابد. 

رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور افزود: همچنین احتمال ابتلا به آسم در نوزادانی که در دوران جنینی در معرض استنشاق دود حاصل از قلیان بوده‌اند بیشتر است. 
مسجدی با اشاره به این‌که سالانه نزدیک به ۶۰ هزار نفر در کشور به دلیل استعمال دخانیات و بیماری‌های ناشی از آن فوت می‌کنند، تصریح کرد: ۸۰ درصد کسانی که به اعتیاد دچار می‌شوند از قلیان و سیگار شروع کرده‌اند. 

هر چند از اظهارات رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور چند ماه می‌گذرد اما دود قلیان همچنان در سواحل زیبای بندرعباس یکه‌تازی می‌کند و به نظر می‌رسد برای ساماندهی سواحل برنامه‌ای در دستور کار مسئولان قرار نگرفته است. 


ورود ممنوع برای زنان باردار 

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور بانوان با اشاره به عرضه قلیان در سواحل بندرعباس اظهار کرد: تازمانی که سواحل بندرعباس خالی از قلیان نشود حضور زنان باردار به ساحل ممنوع است. 
دکتر «فاطمه نوروزیان» تصریح کرد: دود قلیان و دخانیات یکی از عوامل ایجاد سرطان، آسم و مشکلات تنفسی برای زنان باردار و افزایش احتمال بروز نقایص جنینی است؛ همچنین ریسک ایجاد بیماری‌های قلبی، فشارخون و سکته‌ها را افزایش می‌دهد. 

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود زنان باردار از حضور در مکان‌هایی که قلیان مصرف می‌شود چه در کافی‌شاپ‌ها با سقف بسته و چه در سواحل با هوای باز، خوددارای کنند.


کودکان در معرض خطر قلیان

 «فاطمه نوروزیان»، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در امور بانوان، با بیان این‌که علاوه بر زنان باردار، کودکان هم در خطر بروز بیماری‌های ناشی از دود قلیان هستند، افزود: عبور از ساحل بندرعباس احتمال سقط جنین را بالا می‌برد.

 دود قلیان و مصرف دخانیات توسط مادر آثار جبران‌ناپذیری بر رشد جنین دارد و همچنین مشکلات تنفسی برای آن‌ها به وجود می‌آورد. همچنین مصرف هرروزه قلیان و دخانیات، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد جامعه است و با کاهش خون‌رسانی به جفت باعث بروز نقایص جنینی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید